Somnul este una dintre funcțiile esențiale ale vieții, fiind necesar pentru buna funcționare a întregului organism, n special a sistemului nervos. Durata normală a somnului este de 7-8 ore, deși unele persoane pot avea nevoie de 10-12 ore de somn, iar altele de numai 4-5 ore pentru a se simți odihnite. Odată cu înaintarea în vârstă, numărul orelor de somn scade, iar somnul devine mai puțin odihnitor.

Insomnia se referă la dificultatea de a adormi sau la trezirea în timpul nopții, urmată de adormire dificilă, trezirea greoaie dimineața, somn agitat sau coșmaruri, mișcări ale corpului sau crampe musculare, toate acestea ducând la o stare permanentă de oboseală sau somnolență în timpul zilei, nervozitate și concentrare dificilă la îndeplinirea activităților cotidiene. În multe situații, nu este vorba de o insomnie “adevărată”, ci de idei sau obiceiuri greșite legate de somn. Unele persoane afirmă că au insomnie atunci când dorm mai puțin decât și-ar fi dorit, deși durata somnului este suficientă pentru vârsta și activitatea lor. Alte persoane se plâng că adorm târziu deși se trezesc la o oră mai târzie. Angajații care lucrează în schimburi adorm cu dificultate deoarece ciclul lor somn-veghe este perturbat. Unele persoane traversează perioade dificile de viață, consumă cafea, fumează mult sau lucrează până seara târziu, împiedicând sistemul nervos să se relaxeze înainte de culcare. Insomnia poate fi însă și un semn al unor tulburări ale sistemului nervos, respirator, osteo-articular etc.

Primul pas pentru tratarea și prevenirea insomniei începe cu respectarea unor reguli simple, accesibile oricui: Să se trezească dimineața la aceeași oră, chiar dacă este o zi liberă; Să stea în pat numai atunci când intenționează să doarmă; Să evite somnul de prânz sau “ațipeala” în timpul zilei; Să petreacă cât mai mult timp în aer liber, la lumină naturală (lumina fiind un factor esențial în reglarea ritmului somn-veghe); Să facă mișcare cât mai mult (în limitele stării de sănătate) pentru a stimula circulația sângelui la nivelul creierului; Să nu consume în a doua parte a zilei substanțe care stimulează sistemul nervos (cafea, alcool, nicotină, ciocolată, anumite medicamente care pot produce insomnie – acestea putând fi administrate dimineața sau la prânz, cu acordul mediului curant); Să evite mesele copioase, la ore târzii; Să evite efortul fizic și stările de concentrare crescută, tensiune sau emoție în cursul serii (certuri în familie, unele programe TV, lecturi sau activități intelectuale solicitante).

Persoanele care au perioade de insomnie îndelungate sau repetate ar trebui să consulte medicul psihiatru pentru a preveni instalarea stării de epuizare a organismului și pentru a identifica situațiile în care insomnia este consecința unei tulburări a sistemului nervos sau a altor organe.

Șef lucrări Dr. SANDA DURA, medic specialist psihiatru

Articole asemanatoare

Psihologia o solutie pentru provocarile personale si profesionale pe care le traim

Psihologia o solutie pentru provocarile personale si profesionale pe care le traim

LICA-NIYCUI BIANCA Psiholog Specialist – Psihologia Muncii si Organizationala/ PsihologiaTransporturilor

Hipertrofia Benigna de Prostata (HBP)

Hipertrofia Benigna de Prostata (HBP)

Dr. SUVAIALA MARIAN , MEDIC SPECIALIST UROLOGIE  

ALERGIA

ALERGIA

Dr Andreea Csillag Medic specialist alergologie si dermatovenerologie

Piciorul diabetic

Piciorul diabetic

Dr. Ciprian Muntean, medic specialist chirurgie generală